Урок у 5 класі

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ

«КАЗКА ВЧИТЬ, ЯК НА СВІТІ ЖИТЬ». ПРЕЗЕНТАЦІЯ ТВОРЧОГО ПРОЕКТУ. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, 5 КЛАС

Ніна МЕДВЕДЄВА, учитель спеціалізованої школи № 252 з поглибленим вивченням української мови та літератури імені Василя Симоненка, м. Київ.

Мета:

·         навчальна: ознайомити учнів із таким видом навчальної роботи, як проектна діяльність; закріплювати вміння розрізняти народну й літературну казки;

·         розвивальна: розвивати навички самостійної, індивідуальної та колективної роботи, креативне мислення, уміння здійснювати пошук та оформлювати для представлення потрібну інформацію;

·         виховна: виховувати в учнів бережливе ставлення до книжок; на прикладі казкових героїв, презентованих у творах, плекати доброту, любов, доброзичливе ставлення один до одного; підтримувати інтерес до казки; викликати бажання творити добро.

Теорія літератури:народна та літературна казки, їх особливості, різновиди, тема, основна думка, герої.

Обладнання:комп’ютер, інтерактивна дошка, вислови письменників про казку, книжкова виставка, дитячі ілюстрації до казок, портрети письменників-казкарів, картки з уривками казок, подарункові книжки на пам’ять.

Тип уроку:нетрадиційний (презентація творчого проекту).

Епіграф:

«Ті казки - скарби народні!... Я зберу їх по зерну  і книжками золотими знов народові верну»

(Ю. Шкробинець)

«Казка кличе нас у мандри, велить бути у житті сміливим і мудрим, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового»

(В. Шевчук)

ХІД УРОКУ

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

І.   Організаційно - мотиваційний етап.

Вступне слово вчителя.

Хто не любить казки - цю перлину народної творчості?

Вона допомагає пізнавати довкілля, орієнтуватися у всесвіті, шанувати добро і зневажати зло, поважати працю, захоплюватися красивими і мужніми героями, любити рідний край.

Провсе, чудесне, гарне, захопливе ми часто кажемо: «Як казка!». Казка незвичайним почуттям живе у кожному з нас від колиски до змужніння, ці милі серцю оповідання приваблюють нас, зворушують своєю щирою наївністю. Тож сміливо вирушаймо в цікаву подорож сторінками фантастики.

ІІ.  Цілевизначення і планування

(Діти працюють у групах, тому завдання кожній групі окремо)

1      Діти, що очікуєте від сьогоднішнього уроку? Сформулюйте власні сподівання і запишіть на аркушах, які лежать у вас на столах (Вчитель прикріплює до «Дерева очікувань»).

2     За допомогою кольорових олівців спробуйте передати почуття, що виникли у вас під час уроку. Чому саме ці кольори ви обрали? (на столах лежать аркуші у формі пелюстки).

3    Які асоціації ( асоціативні образи) виникли у вас під час читання своєї улюбленої казки? Поясніть їх.

4    Складіть сенкан до слова «казка», «урок».

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань

Розгорніть свої зошити і запишіть тему уроку. Перед вами на дошці записані епіграфи уроку. Спробуймо їх пояснити. (На вибір учителя)

Учениця.       

Сьогодні у нас незвичайний урок; У казку ми з вами зробимо крок.

Із казкою ви зустрічались не раз. І знову вона завітає до нас

В казках є зажди перешкоди, та знаю: Для творчих дітей їх ніколи немає.

Учень.

Казка - вигадка, та в ній – В шкаралупі золотій – Зерна сховане смачне.

Хто дістане, той почне  Думу думать про життя, Збудить в серці почуття.

Мов торкнеться до вогню – Вийде сміло на борню

За добро і проти зла!  В казці - сила немала..

Казка.

Я - казка мудра. Хочу вам сказати,  Що не із брехеньок я пустих.

Казка - наче той горіх.

Ти попробуй розкуси – Знайдеш стільки в нім краси

Стільки мудрої породи, Стільки вигадки і правди!

- Дякую, дорогі п'ятикласники, що ви запросили мене на урок. Я прийшла до вас не сама, а із своїми друзями - казковими героями, які будуть вас слухати та спостерігати за вашими діями на уроці.

Інсиенування:(під музику заходять учні, перевдягнені в героїв українських народних казок: Пан Коцький, Котигорошко, Коза-Дереза, Івасик-Телесик)

Казка.

( вказуючи на Пана Коцького)

Це кого ми зараз бачим?

Дуже хтось знайомий наче,

Вигляд справді парубоцький,

Зветься казка ця ...(«Пан Коцький»)

Пан Коцький. (тримає в лапі рукавичку).

Любі діти, як я йшов,

На дорозі це знайшов.

Це ж хатинка невеличка.

Ми у казці... («Рукавичка»)

Котигорошко. ( з булавою)

Від цієї булави

Змій позбувся голови,

Прагнуть хлопці буть хоч трошки

Схожим на…(«Котигорошка»)

Коза- Дереза.

Ой, тримайте, ой, не можу, -

Я примхлива, знає кожен...

Можу й не вередувати

Дайте тільки пострибати.

Казка.

Хто до нас прийшов у хату

Такий примхливий і пихатий?

Вередлива то коза.

Ми у казці...(«Дереза»).

Івасик Телесик

Хто на гусячих крилах

Прилетів до мами й тата,

Був міцний, бо їв кулешик?

Це відомий всім... («Телесик»)

Учитель. Діти! А чи замислювалися ви коли-небудь над тим, звідки беруться казки? Ось як цікаво на це питання відповів відомий фінський письменник-казкар Закаріас Топеліус.

Діти, сьогодні, під час іншої подорожі ми не тільки відчуємо казки, а й проведемо казкові вікторини, конкурси, поринемо у світ уяви та фантазії.

Вам було завдання, а саме, дізнатися, як з’явилися у людей казки. Чи справилися із завданням?

Учениця.Я в інтернеті знайшла давню африканську притчу, що має назву «Як з’явилися у людей казки». Послухайте її.

Жила собі колись мишка. Бігаючи скрізь, проникала вона в будь-які будинки, у найпотаємніші сховища, а її очі ставали свідками багатьох подій. Одного разку миша вирішила сплести собі казки з усього того, що побачила на своєму віку. Кожну казку одягала в яскраву сукню – чорну чи білу, червону чи синю. Так з’явилися казки в мишачій хаті.

Вони замінили миші дітей. Та якось полем, де була мишача хатка, проходила отара овець, і якась вівця вибила ногою двері. Казки вибралися з хати і розбіглися по всій землі.

Тому й немає на землі народів, які б не знали казок, як немає, мабуть, і людей, які б не любили їх.

(Вчитель веде розповідь на фоні легкої музики)

Учитель.— Так, дійсно, природа сповнена казок, їх потрібно лише побачити і відчути. Сьогодні під час уроку, ми не тільки відчуємо казки, а поринемо у світ уяви та фантазії.

Діти, спробуймо повторити з вами те, про що говорили на попередніх уроках.

1.      Що називається казкою?

2.      Які складові виділяються у структурі казки?

3.      Яківи знаєте різновиди народних казок?

4.      Пригадайте, будь ласка, у чому різниця між літературною та народною казкою? Як би ви розмістили ці казки?

5.      Кого вважають першим у Європі автором казки? (Шарль Перро «Червона Шапочка»)

6.      Якідва брати створили літературні казки? (Брати Грімм «Бременські музики»).

А яких ще казкарів ви знаєте? (І.  Франко, І. Липа, О. Пушкін, Г.–К. Андерсен, К. Чуковський, Д. Родарі, Р. Кіплінг)

У нас у класі є «письменники», які створили свої казки. Зараз вони зроблять презентації своїх казок.

Учитель.

Справді, казка — це диво.

Вона дає нам привід для роздумів, повчає, приносить багато радості. Щоб вам було цікаво, ми будемо проводити конкурси, вікторини, ігри. Будьте уважними.

Конкурс «Літературний пінг-понг»

(Учитель називає літературного героя, а представник від груп (по черзі) – його пару або протилежність):

·         Мудра дівчина – … (Пан).

·         Жар-птиця – … (Вовк).

·         Красний Іванко – … (закляте місце).

·         Іван-Царевич – … (Василина Прекрасна).

·         Дяк Оверко – … (Потерчата).

·         Близнята – … (Доля).

Вікторина «Впізнай казку, героя»

1.      «Любе дзеркальце, скажи, Та мій сумнів розв’яжи:

Хто на світі наймиліший?»

                  (О. Пушкін «Казка про мертву царівну…»)

2.       – Е, тату, – ситніше над усе земля-мати, бо вона всіх годує й напуває; прудкіше над усе – думка, бо думкою враз куди хочеш перелетиш; а миліше над усе – сон, бо хоч як добре та мило чоловікові, а все покидає, щоб заснути.

(«Мудра дівчина» Маруся)

3.      Майже вмираючи зо страху, бідний (Лис Микита) мусив сидіти в фарбі тихо аж до вечора, знаючи добре, що якби тепер, у такі вбранні, появився на вулиці, то вже не пси, а люди… (І. Франко «Фарбований лис»).

Конкурс «Острів порятунку».

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

«Ти мене знаєш?»

Учитель.Бачу, всі казкові персонажі присутні сьогодні на уроці. (Стукіт у двері. Заходить старшокласник, одягнений Листоношею, який приніс телеграми. Вчитель читає, а потім здивовано.) Оце так, здається, не всі «герої» завітали до нас. Переді мною телеграми-вибачення, але без підписів. Здогадайтесь, хто надіслав нам телеграми (учитель читає тексти телеграм, що написані на картках):

«Вирушає на весілля до Дюймовочки». (Ластівка з казки Г.–К. Андерсена «Дюймовочка»).

Хворію від переїдання: з’їв семеро козенят». (Вовк із казки братів Грімм «Вовк та семеро козенят»)

«Соромлюся своєї гидкої зовнішності». (Гидке каченя з однойменної казки Г.–К. Андерсена).

«Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжники». (Падчерка з казки С. Маршака «Дванадцять місяців»)

«Йду визволяти братів і сестру з полону».(Котигорошко з однойменної української народної казки).

«Треба закінчити в'язати сорочки з кропиви для братів». (Еліза з казки Г.–К. Андерсена«Дикі лебеді»).

«Вибачте, змушена виконувати всю хатню роботу».(Падчерка з казки «Пані метелиця»)

 

Конкурс «Казкове фотолото»

(Інтерактивна вправа «Робота в групах». На столах розкладено розрізані картинки з різних казок. Діти повніші якомога швидше дібрати картинку до однієї казки).

Гра «Хто швидше»?

Послухайте початок прислів’їв, згадайте кінцівки, з’ясуйте, до якої казки їх можна віднести.

     Мудрим не вродився, а ... (навчився)

     Неправдою світ перейдеш, а … (назад не повернешся)

     Не багатство красить людину, а.. (розум)

     Казка вчить, як … (на світі жить)

 

(«Мудра дівчина»)

(«Про правду і кривду»)

(«Мудра дівчина»)

(До всіх казок)

         Конкурс «Казкова реклама»

Діти, на урок ви підготували свою улюблену казку. Створіть рекламу казки, яку б ви хотіли запропонувати читачам.

«Мозкова атака»

1.      Як звали трьох ведмедів? (Михайло Потапович…).

2.      Заклад, у якому працює Пєчкін із Простоквашино? (Пошта)

3.      Ім’я цієї дівчинки вказує міру довжини, що дорівнює 2,5 см. (Дюймовочка)

4.      У чому Маша «Маша та Ведмідь» додому повернулася? (У коробці)

5.      Як звали собаку із казки Толстого «Золотий ключик»? (Артемон)

6.      У кого з героїв були кришталеві черевички? (У Попелюшки)

7.      Що купила на базарі Муха-Цокотуха? (Самовар)

8.      Хто дав Буратіно золотий ключик? (Черепаха Тортіла)

Виступи «поетів»

1.      Казка:

·         цікава, весела;

·         фантазує, розважає, веде;

·         хто в дитинстві не захоплювався нею;

·         мрія.

2. Урок:

·         цікавий, творчий;

·         навчає, розвиває, виховує

·         діти повинні працювати;

·         уважність

III. Закріплення знань, умінь і навичок.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Казки вчить бути... обережним, добрим, попереджувати своїх друзів про небезпеку, чемним відвертим, щирим, любити прекрасне, бути вірним у почуттях.

Інтерактивна оправа «Рефлексія»

•            Погляньте на аркуші, які ви прикріпили до «Дерева очікувань». Чи справдилися ваші очікування?

•            А які кольори переважають на ваших пелюстках? Чому?

V. Підсумок уроку.

Слово вчителя.Діти, ви були всі молодці, ви отримали гарні оцінки, можливо, після цього уроку ще хтось напише свою нову пригоду або історію, як написали дівчата. Урок хочу закінчити словами відомого педагога К. Д. Ушинського, який писав:

«Я рішуче ставлю народну казку недосяжно вище від усіх оповідань, написаних навласне для дітей освіченою літературою».

Оцінювання.

VI Домашнє завдання,

Скласти кросворд до своєї улюбленої казки.

 Друк  E-mail